A Dobtábor bemutatása
A 2009/2010-es tanév végén Budapestről Paksra költözött program, kis létszámban indult 2012-re elérte célkitűzését. A tanév végén megrendezésre került hétre 42 tanuló jelentkezett, 6-25 éves korig. A 7 meghívott előadó tanár egyénenként és csoportban is tartott foglalkozásokat. Az egyénekre szabott munka mellett az együttzenélésre is nagy hangsúlyt fektettek az oktatók, az együttzenélés felszabadító örömét biztosítva a gyerekeknek.
Szoros tempójú napi programmal dolgoztak a résztvevők, órákon, koncerteken kellett bizonyítani, de jutott idő szabadidős programokra is. Az ország különböző pontjáról érkező ütőtanszakosoknak a közös munka és közös programok maradandó élményt nyújtottak, gazdagítva mind a gyerekek, mind tanáraik tapasztalatait. A táborban szakmai továbbképzés is folyt, hiszen a diákjaikat elkísérő tanárok szívesen vettek részt az órákon, amit szakmai konzultációk, egyeztetések követtek.
Az egész heti munka eredménye a záróhangversenyen mutatkozott meg, ahol a gyerekek egyéni produkciókkal és kamaraművekkel léptek fel. Az egész heti munkát, és a koncertet értékelve a tanárok szakmai döntése alapján kiemelt 2 gyermeket, kisebb ajándékokkal jutalmaztuk / pl.: kotta, verő, metronóm, ill. a következő dobos héten való kedvezményes részvétel/.
A hét vendége az európai hírű, Fischer Annie ösztöndíjas Tömösközi László ütő művész volt, aki tábornyitó hangversenyével elkápráztatta a hozzánk érkező gyerekeket és szüleiket, megalapozva a hét hangulatát, és magas színvonalát.
A program adatai:
Ideje: 2015 június 21-27. 50 gyerekkel, 7 előadó tanárralbr
Címe: Dobos hét Paks
Meghirdetője: Művészetekért Egyesület
Típusa: Művészeti tehetséggondozás és kurzus
„Dobos hét Paks” rendezvénysorozat 2015.-ben, 6- 18 éves korosztálynak szervezzük, az eddigiekkel hasonló létszámban, alap és középfokon tanuló ütőhangszeres gyerekek, valamint tanáraik számára. Várunk dobolni eddig nem tanuló gyermekek et, és előzőekben is foglalkoztunk sérült gyerekekkel is.
Célja:
A hét fő célja az, hogy olyan motivációt adjon a résztvevő gyerekeknek, mely akár életüket is meghatározhatja. Tanári megbeszéléseken, továbbképzéseken többek között a fő téma az utánpótlás nevelése, mivel van olyan megye, ahol 2-3 szaktanár van csak, ezért a pályaválasztásnál a zenetanári hivatást nem ismerik a gyerekek, ebben is tudunk segíteni egy-egy ilyen rendezvényen. Reméljük, hogy a zene sokat segíthet a gyerekek értelmi, érzelmi fejlődésében, az oldott légkörben együtt megélt történések a közös játék, zenélés, az élményt nyújtó foglalkozások pozitívan hatnak a személyiségükre, nem kizárva a fogyatékossággal élőket. A hét végén fellépő produkciók szakmai különlegessége, hogy pár nap áll rendelkezésre a betanuláshoz, gyakorláshoz, ami csak igen intenzív munkával valósítható meg.
Módszere:
Az ütőhangszeres irodalom és hangszerek, olyan nagymértékben fejlődtek, hogy egyes hangszerekre, zenei stílusokra szakosodtak a zenészek. Olyan gyors ütemben érték el hazánkat a XX. században ezek az új lehetőségek, hogy még ma is nehezen tudunk lépést tartani a világgal e téren. Természetesen a fejlődés /az új kották és módszerek/ napjainkban is folyamatos, nem állt meg. Ez a technika, módszer, amit ezen pár napban próbálunk mind diákok, mind tanárok elsajátítani országosan, még csak kis mértékben használt, nem közismert, ugyanakkor a közép és felsőoktatásban elfogadott tantervi követelmény. A „Rudimentál” technika Európából indult, Az USA-ban dolgozták ki, hazánkba csak ezután érkezett. A szó maga alapütést jelent. Ebből, az egészen egyszerű játékmódokból kiindulva eljuthatunk nehezebb darabok megvalósításához. Ez a módszer sokat segít a kisgyerekek koordinatív problémáin, javítja a figyelemkoncentrációt és a finom motorikus készségeket.
A tábor bemutatása:
A Doboshét programsorozatot szeretnénk az idei tanév végén, ha lehet, még élménydúsabbá tenni, megtartva az előző évekből azokat az elemeket, amelyek tapasztalataink, és a visszajelzések alapján sikeresek voltak. Egész heti előadás sorozaton fejleszthetik a gyerekek tudásukat. Gyakorolhatnak, tanulhatnak számukra új, ismeretlen dolgokat, közösen és egyénileg. Az idén is szeretnénk a hét zárásaként bemutatót tartani, amelyen a gyerekek megmutathatják, hogy mit tanultak ezen pár nap alatt. Nemcsak egyéni produkciókkal készülünk, hanem az előző évben elindított csoportos munkára is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen óriási élmény volt mind diák, mind tanár számára, mind a közönségnek mikor 42 gyermek együtt zenélt a színpadon. Ezt a munkát szeretnénk továbbfejleszteni. Tervezünk szabadtéri előadásokat, a városban zenés felvonulást és térzenét, megmutatva a városban élőknek a gyerekek munkáját és az ütőhangszerek színes világát.